20 januari 2015

Välkommen till min blogg!

Hej och välkommen till denna blogg som kommer att föreställa en pedagogisk portfolio. Nu har jag börjat min sjätte och näst sista termin på förskollärarutbildningen och jag går med enorma framsteg mot en professionell yrkesroll.  Kursen som pågår nu och som kommer att fortlöpa under hela vårterminen har ett namn vid "Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik". Jag kommer att i denna blogg föra mina tankar, reflektioner och erfarenheter kring det som ingår i kursen och med kopplingar till föreläsningar, workshops samt relevant litteratur. Eftersom en uppgift i kursen handlar om att föra pedagogiska och didaktiska reflektioner i en digital portfolio har jag valt att öppna denna blogg som förhoppningsvis kommer fungera som ett stöd på vägen mot en professionell yrkesroll som förskollärare.

Jag tänkte även ta upp de kursmål som en del kommer att beröras i denna blogg:
  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
  • förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
  • redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
  • redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
  • tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
  • kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
  • skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
  • kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar