Kursmål som berörs:
-
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
En musikförmiddag
Nedan beskrivs ett exempel på hur jag som pedagog skulle vilja lägga upp en musikstund med barn i förskolan.
I en
grupp med barn i femårsåldern är det tänkt att en musikstund på 30 minuter ska
genomföras på en förmiddag mitt i veckan. Barnen ska samlas vid den klassiska samlingsplatsen
i en ring där jag som pedagog tar fram en trumma och börjar berätta att vi ska
spela på gitarren idag. Barnen kommer förmodligen berätta att det inte är en
gitarr utan en trumma och därefter blir det förhoppningsvis samtal och
diskussioner kring trummor och instrument. Därefter är tanken att vi ska sjunga
en låt som Lindahl [1] tog upp på sin workshop, vilken heter Nu
ska vi spela på trumman och trumman skickas runt i ringen och då nämns
varje barns namn. Enligt Lindahl är detta jag-stärkande för barnen samt att de
får prova på att slå på trumman och öva att på att hålla takten och eventuellt
samtidigt sjunga. Holmberg (2012) nämner också att när instrument
används tränas både tempo och dynamik i musiken. Genom denna sång med trumman
vill jag även skapa en känsla av gemenskap i gruppen och Holmberg bekräftar
att sång är något som faktiskt skapar gemenskap.
När jag
som pedagog har fått tillbaka trumman efter ett varv i ringen slutar jag spela
och här tänkte jag introducera halvnot, fjärdedelsnot och åttondelsnot.
Och dessa introduceras för barnen utifrån Lindhals workshop då hon förklarade
att dessa kan presenteras för barn som klivnot
(halvnot), gånot (fjärdedelsnot) och
springnot (åttondelsnot). Detta
kommer jag göra genom att spela fjärdedelsnot, halvnot och åttondelsnot
på trumman för barnen och sedan kommer jag berätta vad varje takt kallas för
och samtala med barnen om varför de kallas som de gör. Efter det får barnen
testa att gå, springa och kliva när jag spelar på de olika takterna. Och sedan
får barnen reda på att de nu ska lyssna hur jag spelar på trumman och sedan gå,
kliva eller springa beroende på vilken taktart jag spelar. Barnen får även reda
på att när jag endast slår en gång hårt i trumman så ska barnen frysa som
exempelvis en arg staty. Sedan får varje barn spela på trumman i de olika takterna
och innan får barnen säga vad de vill att alla ska frysa som och här kan barnen
använda sin fantasi helst fritt. Kan man frysa som en groda? Denna övning vill
jag göra med barnen för att de framförallt ska få utveckla strukturell kunskap
i musiken. Ferm Thorgersen (2012) beskriver strukturell musikalisk
kunskap som kunnande om bland annat rytm, tonhöjd, tempo, styrka och klang.
Tanken med att barnen ska få röra sig till de olika takterna beror på att
Lindahl redogjorde att det är lättare för barn att lära musik med hjälp av
kropp och rörelse. Att alla barn själva får prova att trumma och bestämma vad
alla ska frysa som beror på att även detta är jag-stärkande. Det kan kopplas
till existentiell musikalisk kunskap som är en annan dimension av musikalisk
kunskap. Existentiell musikalisk kunskap handlar bland annat om
identitetsformation och därmed att känna att man kan hantera musik (Ferm
Thorgersen 2012). En annan sak som jag vill att denna aktivitet ska öva
hos barnen är deras gehör, att de lär sig lyssna på vad för takt som faktiskt
spelas på trumman och använda den rörelse som passar bäst in på takten samt att
de måste lyssna noga för att höra när det hårda slaget kommer då barnen måste
frysa som något. Barnen får alltså öva sin auditiva perception.
Som
avslutning på denna musikstund kommer jag räkna in barnen i tre grupper. Varje
grupp kommer få sin egen rytm som jag spelar på trumman och barnen får
tillsammans i gruppen öva in en rörelse som passar till deras rytm. Detta
kommer att övas några gånger så barnen blir relativt bekanta med deras rytm och
rörelse. Jag kommer tala om för barnen att när jag spelar en grupps rytm så
måste de i gruppen själva lyssna så att de hör när deras rytm kommer. Och när
alla i gruppen har ställt sig upp och gjort sin rörelse så får de fortsätta med
rörelsen på vägen mot hallen då vi efter musikstunden ska gå ut på gården. Denna
aktivitet vill jag göra för att barnen dels ska få samarbeta med varandra i
gruppen men framförallt vill jag att de även här ska få träna sin auditiva perception,
då de måste lyssna noga för att de ska känna igen just deras rytm. Och detta
kan relateras till det som Ferm Thorgersen (2012) beskriver om akustisk
musikalisk kunskap. Genom att barnen får använda sin kropp med rörelser till de
olika rytmerna ges även dimensionen kroppslig musikalisk kunskap utrymme i
denna aktivitet.
Möjligheter och hinder
Ehrlin
(2012) anger att musik kan orsaka en känsla av otillräcklighet att utöva
spel och sång och att detta även kan fortlöpa upp i vuxenlivet. Författaren
beskriver att detta kan ha att göra med att många berövats sitt självförtroende
inom musiken och att många ser på musik som en färdig produkt som kan
genomföras på rätt eller fel sätt. Många pedagoger som har upplevt detta känner
idag rädsla för att leda barn i musik just på grund av tvivel på sin egen
kompetens, skriver Ehrlin. Detta är något som jag anser är viktigt att tänka på
som pedagog i arbetet med barn för att de inte ska få samma upplevelse av att
inte kunna, vilket kan sätta livslånga fotspår och inte bara när det gäller
musik. Därför tror jag det är viktigt att även pedagogerna i verksamheterna
får utveckla en känsla av att de kan och vågar och detta tror jag medför att
barnen blir smittade av pedagogernas känslor.
Jag tror
det finns oerhört mycket möjligheter med musik och rytmik som verktyg i barns
lärprocesser. Genom att barn får utveckla sin kroppsliga musikaliska kunskap,
då barn på olika sätt får uttrycka musik med kroppen, finns ett samband med att
barnen även får öva motoriska färdigheter och utveckla kroppsuppfattningen.
Dimensionen existentiell musikalisk kunskap innebär att med hjälp av musik lära
sig hantera livet samt att om får en känsla av att musik tillhör deras liv
formas även barnens identitet (Ferm Thorgersen 2012). Jag anser att
språk är något som verkligen utvecklas i mötet med musik. Och i Ehrlin (2012) beskrivs det att om musik äger rum i sociala sammanhang främjas även
språket. Musik och sång kan även vara ett gott hjälpmedel för att utveckla
flerspråkiga barns svenska och även stärka dem i sin identitet genom att sjunga
sånger på barnens modersmål. Ehrlin beskriver också att
planerade musiklekar och aktiviteter leder till att dessa inspirerar och
influerar barnens fria lek på förskolan. På Lindahls [2] workshop framgick det att med hjälp av musik tränar barn även många andra
färdigheter såsom koordination, perception, matematik, röst, koncentration,
minne, balans och samarbete. Jag tänker själv på hur mycket man som barn har
lärt sig genom musiken. Exempelvis vet jag att det var genom sången En elefant balanserade som gjorde att
jag lärde mig talraden upp till tio.
Spontana situationer med musik och rytm
Utifrån
egna erfarenheter är musik och rytm verktyg som är oerhört bra att ha med sig i
olika vardagssituationer i förskolans verksamhet. När barn är uppe i varv och
man som pedagog har svårt att få barnen att blir lugna eller om man bara vill
ha barnens uppmärksamhet, har jag sett andra pedagoger som lyckats genom att
börja sjunga och spela på ett instrument. Detta är något som jag kommer ta med
mig och använda mig av i min blivande roll som förskollärare. Ibland har jag
också märkt att barn som spontant börjar sjunga vid matbordet blir nedtystade
av pedagogerna på grund av att det ska vara lugn och ro runt matbordet och
dessutom uppkommer en känsla av irritation hos pedagogerna. Jag kan absolut
förstå pedagogernas resonemang när det gäller lugn och ro runt matbordet. Men
enligt Ehrlin (2012) framställs barns musikaliska spontanitet som
betydelsefull att ta vara på. Det beskrivs även att barns språk och
kommunikation i mötet med omvärlden redan som nyfödda utgår ifrån uttryck som ljud,
rytmer och rörelser och det gäller att de vuxna bemöter barnen musiskt för att
de ska utveckla dessa uttryck. Med detta i åtanke känns det viktigt att med ett
positivt förhållningssätt bemöta barnens spontanitet vid exempelvis matbordet
genom att bekräfta barnet och det barnet sjunger och att ge förslag om att
fortsätta sjunga på sången efter måltiden.
Referenser
[1][2]Karin Lindahl Musikworkshop, Campus Varberg 2015-01-23 & 2015-02-02
Ehrlin,
Anna (2012) Att starta musikprofil i
förskolan. I: Musik Körling,
Anne-Marie. Nu ler Vygotskij:
eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Ferm
Thorgersen, Cecilia (2012) Musikdidaktiskt
arbete med förskolebarn. I: Musik Körling,
Anne-Marie. Nu
ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Holmberg,
Ylva (2012) Musikstunden – sång, spel och
rörelse. I: Musik Körling,
Anne-Marie. Nu
ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl.
Stockholm: Liber
Läroplan för
förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar