1 april 2015

Skadedjur

Kursmål som berörs: 
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande

För ett tag sedan kom Karin Olsson Lindström från Textilmuseet i Borås och hade en föreläsning och workshop med oss. Det var inspirerande att höra om hur hon tänker och arbetar med textil för att få in barnen i detta. Det märkets att Karin brann för att barn ska få tillgång till textilmuseet och till att arbeta med textil. Hon förklarade att barnen på förskolan är den viktigaste målgruppen för textilmuseet. Detta på grund av att om barn får en positiv upplevelse av museet och textil så kommer det förhoppningsvis att hålla i sig längre upp i åldrarna [1].    

Efter en stund av föreläsning kom Karin in på olika skadedjur som angriper textilen. Vi fick sedan bilder på olika sorters skadedjur för inspiration innan vi började göra våra alldeles egna skadedjur. Karin ställde fram mängder av olika slipsar och annat material som vi kunde använda för att göra våra skadedjur. Jag ser detta som utmärkt ingång för att arbeta med estetiska lärprocesser med barn. Genom att dessutom arbeta med slipsar kan samtal om återanvändning och hållbar utveckling komma på sin plats. Förskolan är ju en plats som ska hjälpa barnen att förstå hur det går att påverka miljön på ett positivt sätt (Lpfö 98, rev. 2010, s. 7). Något jag såg som positivt med denna workshop var att det verkligen fanns tid till att arbeta med sitt skadedjur. Ibland kan jag uppleva att det finns en stress att barnen i förskolan uppmanas till att göra klart sina mästerverk så fort som möjligt. Det är inte ofta barnen får hålla på med ett och samma verk under en längre tid eftersom något annat sedan ska påbörjas. Jag vill i min kommande yrkesroll som förskollärare ge barn TID, tid att reflektera, tid att verkligen få grotta in sig och arbeta med något som intresserar dem. Att låta barn få arbeta med något under en längre tid om det så önskas, anser jag vara viktigt för att barn ska få inflytande över sin situation i verksamheten. Enligt Arnér (2009, s. 14) innebär inflytande att barn har rätten att påverka sin tillvaro på förskolan. Genom att ha ett förhållningssätt där barnen får inflytande i förskolan kan man nå de mål i Läroplan för förskolan (s. 12) som handlar om att barn ska få reellt inflytande i verksamheten. Jag tror starkt på det kapitel om barns inflytande i läroplanen och det är ett förhållningssätt som jag vill att förskolan ska präglas av, eftersom det leder till större utveckling och lärande hos barnen, då deras intressen, åsikter och tankar tas tillvara på och involveras i arbetet. Ännu en gång faller det på sin plats att nämna Körlings (2011) kloka ord som menar att vi som pedagoger ska visa genuint intresse för det som intresserar barnen och att välkomna in det i arbetet för att utöka lärandet och för att skapa mening för barnen.

Det skadedjur jag gjorde under workshopen blev ett fantasiskadedjur, som ser ut som en myra till kroppen och som har vingar och består av vackra färger. Skadedjuret fick namnet "Flie". Det var spännande att se hur olika alla våra skadedjur blev i gruppen och här finner jag ett ypperligt tillfälle att samtala om olikheter om man hade gjorde detta med barnen i förskolan. För att arbeta vidare med skadedjuren hade barnen kunnat få hitta på sin egen berättelse om djuret och kanske sedan tillsammans göra en saga och dramatisera med alla skadedjur. Sedan måste ju de ha någonstans att bo och här kan det leda till ett skapande av en by till skadedjuren. Ni ser ju, detta hade verkligen kunnat leda till ett härligt och långvarigt temaarbete i förskolan. Här kan jag inte undgå att göra en koppling till Anna Gunnarssons [2] föreläsning/workshop då hon talar om att det är betydelsefullt att låta barn få använda sig av flera olika uttryckssätt så att deras hela väsen får vara med för meningsskapande. Som jag nämnt tidigare triggas vi alla människor av olika saker och det framförallt barn. Därför ser jag att ett temaarbete, exempelvis med skadedjuren, där flera olika uttryckssätt blir inkluderade bör utnyttjas i förskolan.   

"Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande" (Lpfö 98, rev. 2010, s. 7)


Eftersom att det är första april vill jag bara klargöra att detta inlägg inte har som avsikt att vara som ett skämt, utan skadedjuren gjordes i verkligheten. För att tydliggöra att jag inte skämtar finns bilden ovan som bevis. Glad första april! 

Referenser:

[1] Karin Olsson Lindström, Föreläsning/Workshop Textil från Textilmuseet, 2015-03-09

[2] Anna Gunnarsson, Föreläsning/Workshop Navet, 2015-03-13

Arnér, Elisabeth (2009). Barns inflytande i förskolan: en fråga om demokrati. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Körling, Anne-Marie. Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar