1 april 2015

Början till ett didaktiskt material

Kursmål som berörs: 
  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande

Vad är ett didaktiskt material?

Ja, vad är egentligen ett så kallat didaktiskt material? Det kan ju vara intressant att diskutera innan jag går in på vad jag ska göra för material till praktiken. 

Först och främst vill jag lägga fokus på vad begreppet didaktik är. Didaktik är enligt Lena Lyckeståhl [1] läran om undervisningsmetodik, det handlar om läroplanens mål och de medel som finns för att kunna nå dessa mål. När man talar om didaktik och vill arbeta didaktiskt finns det didaktiska frågeställningarna som man bör reflektera kring:  
  • VAD ska undervisningen handla om?
  • HUR ska detta göras tillgängligt?
  • VARFÖR ska man lära? 
  • VEM är det som ska lära?
  • NÄR ska man lära?
  • MED VEM ska man lära?
  • VAR ska man lära?
  • VEM bestämmer lärandet?
Lyckeståhl [2] förklarar att ett material blir didaktiskt när det finns ett tydligt syfte med materialet, att materialet är anpassningsbart, har utvecklingspotentialer samt då det kan kopplas till förskolans läroplan. Med detta i åtanke menar jag att vad som helst egentligen kan bli ett didaktiskt material, så länge man har med sig och reflekterar kring frågorna vad, hur, varför, vem, när och var.   

Fältdag 1, 2, 3

Under mina tre fältdagar innan VFU perioden var jag ute på förskolan för att observera vad som intresserar barnen för att kunna anpassa mitt didaktiska material utifrån barnens intressen och för att materialet ska kunna utmana och utveckla barnen. Tanken med fältdagarna var också att observera om det didaktiska materialet skulle kunna passa in i barngruppen och i det aktuella tema/projekt. På min VFU plats pågår just nu livsstil och hälsa på hela förskolan och varje arbetslag får forma arbetet utifrån detta tema. På femårsavdelning där jag ska spendera min praktik har de fokuserat på glädje. De har inget speciellt tema utan följer barnen och det som intresserar dem och det som gör barnen glada. Min handledare berättade för mig att de under hösten och våren har stressat mycket och känt att både barn och pedagoger inte mått bra av det. Därför har de valt att fokusera på glädje och göra sådant som alla mår bra av.

Under musikworkshoparna tidigt på våren blev jag oerhört inspirerad av rytmiksjalarna och kände att det kunde bli ett didaktiskt material. När jag fick höra av min handledare att de fokuserar på glädje i barngruppen kändes det som en självklarhet att jag på något sätt skulle använda rytmiksjalar med glada färger. För vem blir inte glad av rytmiksjalar? Jag kände iallafall enorm glädje och frihet under musikworkshoparna när vi använde oss av rytmiksjalarna. Detta är någonting som jag vill att barnen på min VFU plats ska få uppleva.

När jag var ute på fältdagarna la jag märke till några olika saker som intresserade barnen. Det var framförallt årets melodifestival som samtalades om och låtarna som sjöngs av var och vartannat barn. Sedan tog jag upp med min handledare att jag på något sätt ville inkludera melodifestivalen i det didaktiska materialet och hon tyckte det var en strålande idé då pedagogerna hade tänkt att göra något uppträdande med melodifestivalen inför resten av förskolan längre fram i vår. Utifrån det min handledare sa kändes det ännu mer peppande att använda melodifestivalen i mitt didaktiska material. Därav bestämde jag mig för att melodifestivallåtarna ska få ingå i vissa aktiviteter där barnen får dansa med sjalarna i takt till musiken på olika sätt. 

Under fältdagarna har jag uppmärksammat att barnen gillar att konstruera och då fick jag för mig att samtala lite med ett par barn på avdelningen om geometriska former. Jag tycker inte att barnen verkade ha så stor kunskap kring olika geometriska former när jag samtalade med dem. På så vis växte min idé fram om att klippa sjalarna till geometriska former, vilka blev cirklar, kvadrater, rektanglar och trianglar. Utifrån detta vill jag på ett roligt sätt introducera dessa olika geometriska former för barnen. Jag kommer även att använda mig av min handdocka - Stolle Polis, som ingår i dockteatern "Cirkeltjuven". Barnen kommer under några moment få möta Stolle Polis, som nu blivit "geometripolisen" för att utveckla barnens rumsuppfattning när det gäller geometriska former.

Nu gäller det bara att planera och få ihop de olika momenten. Jag har mycket idéer i mitt huvud, så nu hoppas jag att allt går ihop. Jag vet iallafall att det jag vill att det jag vill få in och det jag vill att barnen ska utveckla och uppleva genom det didaktiska materialet/momenten är geometri, musik, drama, GLÄDJE, språk och samarbete. Nedan kommer lite dokumentation på det didaktiska materialet och under processen.







Referenser:

[1][2] Lena Lyckeståhl, Föreläsning: Didaktiska aspekter på olika material, 2015-01-27

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar