Berörda kursmål:
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
För några veckor sedan kom Anna Gunnarsson från Navet i Borås på besök på Campus för att ha en workshop med oss blivande förskollärare och jag har i tidigare inlägg referat till henne. Gunnarsson är författare till Berta-böckerna som är populära på många förskolor och handlar om naturvetenskapliga experiment. Jag blir oerhört inspirerad av Anna Gunnarsson som är så engagerad som person och det märks att hon brinner för det hon gör. Under workshopen fick vi bland annat göra lite tekniska uppdrag utifrån Gunnarssons nya bok som handlar om teknik. Vi fick även undersöka hur "fissaft" (gjort av rödkål och luktar inget vidare) kan användas till bland annat en lavalampa. Först häller man i bikarbonat, sedan matolja och sedan successivt fissaft som blandats med citronsyra för att bli röd. En film på denna process finns att kika på nedan.
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen" (Lpfö 98, rev. 2010, s. 10).
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel
teknik fungerar" (Lpfö 98, rev. 2010, s. 10).
Referenser:
Anna Gunnarsson, Föreläsning/Workshop Navet, 2015-03-13Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar