4 juni 2015

Barns tecknande

Berörda kursmål: 
  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande

I lördags var dagen med stort D här. Det var äntligen dags att spela upp vår dockteater på Lilla teatern på Stadsbiblioteket Komedianten. Eftersom jag har skrivit om själva dockteatern som handlar om matematik och språk tidigare tänker jag nu istället beskriva hur barnen återkopplade själva teatern i deras tecknande på Komedianden (ovan finns en film på teckningen, samt våra härliga röster som reflekterar). 

Vi spelade upp dockteatern två gånger under denna dag och innan första föreställningen var vi oerhört nervösa, skulle det ens komma några?! Men oj, under första föreställningen visade det sig bli i princip fullt. Vilken lycka! Det var glädjande att få höra att barn som hade sett dockteatern på Campus under Barnens dag tyckte om den så mycket att de ville se den igen på Komedianten. 

Något som vi gjorde på Komedianten, vilket vi inte hann med under Barnens dag var att efter dockteatern lägga fram pennor och ett långt papper och låta barnen rita vad de ville. Det visade sig att dockteatern i stora drag influerade barnens tecknande. Enligt Persson får barn en större upplevelse av deras omvärld om de får teckna sina upplevelser i bild (Persson 2006). Jag tycker det är så himla intressant att se hur barn kan få ner så mycket på ett papper utifrån deras iakttagelser. Att barnen fick teckna genererade också till en mötesplats för både barn, föräldrar och oss i dockteatern där vi samtalade om barnens tecknande med koppling till händelser i dockteatern. I detta tänker jag att man kan tillämpa det Körling (2012) skriver om bildpromenad som en metod för att arbeta med bilder och barns bilder. Det handlar om att samtala om vad vi ser på bilden, vad vi tror vi ser i bilden och vad som döljer sig och så vidare. Genom att arbeta med det barn tecknar på detta sätt tror jag barns kognitiva tänkande utvecklas kring det barnet betraktar. Körling beskriver att bildpromenad genererar utveckling av språket och då framförallt ordförrådet. Som jag tidigare har skrivit om utvecklas vi i mötet med andra människor och i samspel med andra. Genom barns tecknande utifrån dockteatern tänker jag att det skapas möten och i dessa möten utvecklas barnen inom flera områden genom att djupgående samtala om och visa genuint intresse för det barnen har tecknat.



 Referenser:

Körling, Anne-Marie. Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

Persson, Annika (2006) Rumsuppfattning och bygglek. I Doverborg, Elisabet, Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran. Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar