26 maj 2015

Reflektioner kring forumspel

Kursmål som berörs: 

  • förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser

  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande

Forumspel - ett hjälpmedel för konflikthantering

Under den första workshopen med Gunilla Fihn [1] låg fokus på forumspel eller forumteater, men forumspel är den pedagogiska metoden och därför kommer jag använda mig av detta begrepp. Forumspel kallas även för "De förtrycktas teater" och handlar om att föra in autentiska händelser så som konflikter och motsättningar i kreativa former. Denna form av teater används för att utforska, förstå och förändra verkligheten. Fihn beskriver under workshopen att när något autentiskt förs in i en kreativ form blir det hela verklighetsnära och det känns som att det som görs är på riktigt. Forumsspel är med andra ord ett sätt att skapa detta och eftersom det som sker är verklighetstroget så blir det meningsfullt för de inblandade aktörerna att skapa förändring. Under workshopen fick vi studenter skriva ned en konflikt vi varit med om ute i verksamheten och sedan delades vi in i grupper och fick varsin konflikt som vi skulle gestalta inför de andra studenterna. Först fick vi spela upp gestaltningen och sedan spelades den upp igen och här var publiken välkomna för att avbryta och hoppa in i gestaltningen genom att byta plats med en av deltagarna i teatern. Personen som bytte plats med en i gestaltningen fick teatern att ta en annan väg genom att agera på ett annorlunda vis än tidigare. Fihn förklarade att konflikter i dramas mening innebär olika uppfattningar om något, vilket man fick erfara genom att observera och agera i forumspel.  




Under denna övning blev det ganska kaosartat och det kändes som att man ibland mest ville hoppa in i gestaltningarna för att man var tvungen och på så vis blev inte övningen gynnsam på det sätt som den kunde ha blivit. Detta på grund av att det tog lång tid innan det blev ett så kallat "lyckligt slut" och det blev komplicerat när de olika rollerna hela tiden fick nya skådespelare. Jag tror inte att detta hade varit lätt att genomföra i en barngrupp då jag själv ansåg det vara svårt. Jag har relativt få erfarenheter av att arbeta med konflikter i förskolan med hjälp av drama, vilket är synd då jag tror det är ett positivt sätt att lära barn att hantera konflikter. Som pedagog skulle jag vilja införa en enklare variant av forumspel för att hjälpa barn i deras konflikthantering. Som tidigare nämndes blir det meningsfullt att föra in autentiska händelser för att skapa vilja att förändra. Därför tänker jag att man i förskolan kan använda konflikter som skett mellan barn och mellan barn och pedagoger och använda dessa i rollspel. Inom rollspel i pedagogiskt syfte behöver inte åskådarna/barnen hoppa in i gestaltningen utan pedagogerna spelar upp en händelse med ett olyckligt slut och barnen får sedan komma med olika förslag på hur de kan lösa situationen och pedagogerna spelar upp konflikten igen med barnens lösningar (Mathiasson Thorbert 2006). Något som är viktigt att tänka på när pedagogerna spelar upp en situation är att barnen är medvetna om att det är teater så att inte de blir rädda. När barnen är bekanta med övningen kan barnen själva få spela upp en situation och här får pedagogerna och resterande barn komma med lösningar. Jag tror att om barn får komma med lösningar på autentiska händelser i rollspel får de konkret uppleva hur det på olika sätt går att lösa konfliktsituationer och de får då erfarenheter för att tillämpa dessa verktyg i olika konflikter vid senare tillfällen. Detta kan kopplas till det sociokulturella perspektivet, då Vygotskij menar att när våra tidigare erfarenheter och kunskaper används i nya situationer så erövras vissa färdigheter (Säljö 2011, ss. 166-167). Med detta i åtanke skulle jag absolut arbeta med rollspel i förskolan för att förebygga konflikter och utveckla barns förmåga att hantera konflikter. Det redogörs dessutom i förskolans styrdokument att ett strävans mål är att barnen ska utveckla sin förmåga att hantera konflikter (Lpfö 98, rev. 2010, s. 9). 

Jag tycker att konflikter är bland det svåraste att hantera i verksamheten. Oftast brukar jag under praktiken försöka samtala med barnen och låta varje barn få komma till tals om vad som har hänt. Jag vet att det är ett bra sätt försöka lösa en konflikt genom att alla får berätta hur de uppfattade situationen. För enligt Vygotskij (Björklund 2008, s. 33) är språket ett redskap och medium för uttalanden och för förståelse och även för samspel. Men ibland kan jag känna att samtalen inte leder någonstans utan att barnen endast berättar deras egna uppfattningar och inte lyssnar på varandra. Jag har även upplevt under praktiken att man samtalar med barnen under konflikterna men att man i övrigt inte direkt arbetar för att förebygga konflikter mer än ha uppe en klassisk skylt om "barnens tankar kring hur en bra kompis ska vara". Jag skulle därför vilja införa mer av rollspel i verksamheten för att förebygga konflikter och för att hjälpa barn att hantera konflikterna. Genom att arbeta med rollspel i förskolan kan barnen även lära sig om känslor. Enligt Körling (2011, s.57) innebär mentalisering att barn lär sig om sina känslor med hjälp av vuxna genom att ge tillbaka en spegling av barnens känslor. Genom att pedagogerna speglar barnens känslor i rollspelet tror jag att de lär sig om sitt känsloliv. Men innan rollspelet är det viktigt att som pedagog försöka ta reda på det bakomliggande känslomässiga motivet till beteendet hos barnen utan värdering för att sedan kunna hjälpa barnet i fråga, vilket är grunden för empati (Kinge 2000). Kinge beskriver att empatisk kommunikation handlar om att vara lyhörd och sätt ord på andra individers känslor, vilket leder till ökad förståelse av sig själv och av sina verkliga känslomässiga tillstånd. Med detta menar jag att man i alla konfliktsituationer eller då barn beter sig på ett sätt som vi inte accepterar bör samtala med barnen först och försöka ta reda på vad motivet bakom beteendet är samt att kommunicera empatiskt med barnen. Utöver detta kan man arbeta med rollspel med barnen. Detta gynnar barnen då de lär sig kontrollera sina känslor och hur de kan uttrycka dem på ett positivt sätt. Som ett plus i kanten utvecklas även barnens konflikthantering.

Jag skulle vilja avsluta detta inlägg med ett kort citat utifrån den andra dramaworkshopen som jag tycker säger en hel del om drama och estetiska lärprocesser:
"Genom att vara i en estetisk lärprocess lär man sig hela tiden"  
(Gunilla Fihn 2015-02-12 [2] ).

Referenser:

[1] Gunilla Fihn, Workshop Forumsteater & Forumsspel, Campus Varberg, 2015-02-06

[2] Gunilla Fihn, Workshop Drama 2, Campus Varberg, 2015-02-12


  • Björklund, Elisabeth (2008). Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2009
  • Tillgänglig på Internet: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf

  • Kinge, Emilie (2000). Empati hos vuxna som möter barn med särskilda behov. Lund: Studentlitteratur
Körling, Anne-Marie. Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

  • Mathiasson Thorbert, Eva (2006). Hjärtestunder: livskunskap i förskolan. Malmö: Malmö stad
  • Säljö, Roger (2011) L.S. Vygotskij - forskare, pedagog och visionär. I: Forssell, Anna (red.). Boken om pedagogerna. 6., [omarb.] uppl. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar