27 maj 2015

Metod och teoretiska analytiska begrepp - Vetenskaplig progression

Kursmål som berörs: 
  • kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
  • skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
Under vårens termin har vi haft en föreläsning om metod och teoretiska begrepp samt i grupp genomfört ett granskning av en kandidatuppsats. Tanken med föreläsningen och uppgiften var att vi skulle få en förberedelse inför det kommande examensarbetet till hösten. 

Vad innebär då en vetenskaplig text? Bartley [1] redogör på sin föreläsning att vetenskapliga texter är en redovisning för något som åstadkommits genom forskning. Hon berättar vidare att meningen med vetenskap och forsknings är att åstadkomma ny kunskap som är:
  • Säker
  • Kontrollerbar
  • Teoretisk förankrad 
Det har varit oerhört lärorikt att få ta del av denna föreläsning samt granskning angående vetenskaplig progression. Till en början var jag ganska skeptisk till detta då det kändes irrelevant för det som pågick i kursen. Det kändes inte riktigt som att uppgiften i sig passade in i kursens innehåll överlag, vilket den inte heller gjorde kanske. Men efter att ha genomfört uppgiften kändes det som att jag fick en hel del kunskaper kring hur en uppsats bör läggas upp och vad som är viktigt att tänka på när en vetenskaplig text skrivs och detta är något som jag kommer ha nytta av i den kommande C-uppsatsen till hösten. 

Några saker som jag verkligen har tagit lärdom av under denna granskning är att hur viktigt det är att hela tiden gå tillbaka till syftet under arbetets gång. Jag känner mig själv och vet att jag har lätt för att sväva iväg i mina tankar och har då lätt att glömma av vad det är jag ville komma fram till. Därför är det av stor betydelse att hela tiden under varje del i uppsatsen gå tillbaka till syftet för att säkerställa att man kan koppla till syftet i det som skrivs.  


Referenser:

[1] Kristina Bartley, Föreläsning Metod och teoretiska begrepp, Campus Varberg, 2015-05-05

Mål som berörts: 

  • kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
  • skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar