Kursmål som berörs:
Nedan kommer min inlämning i en bilaga utifrån "Litteraturseminarium Drama" (Olivia Eriksson, 2015-03-04).
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
Nedan kommer min inlämning i en bilaga utifrån "Litteraturseminarium Drama" (Olivia Eriksson, 2015-03-04).
Medierat lärande och pedagogisk mångfald
Själva
ordet medierat innebär hur man med
hjälp av olika redskap, både som fysiska och intellektuella, uppfattar och
tolkar världen (Leijon 2013). Detta är något som jag kan koppla starkt
till förskolans verksamhet, då jag menar att barnen får använda sig av många
olika redskap för att förstå sin omvärld. För min egen roll som förskollärare
anser jag att det är viktigt att barnen ska få möjligheter uppleva och tolka
sin omvärld på olika sätt och på så vis få förståelse för den. Eftersom barn lär
sig och tar till sig kunskap på så många olika sätt är det av stor betydelse
att det finns en pedagogisk mångfald som erbjuder olika medier för varje
enskild individs sätt att lära och förstå sin omvärld på. Kupferberg (2013) menar nämligen att pedagogisk mångfald handlar om att det är av betydelse
att använda olika sorters medier för olika ämnen för att skapa en större
förståelse och kunskap. Det beskrivs vidare att det krävs en pedagogik som har
som utgångspunkt att barnen ska få utforska olika medier för att de ska få möjlighet
att behärska dessa medier (Kupferberg 2013). Detta är något som jag kommer ta
med mig till i min roll som förskollärare, att barnen ska få utforska olika
medier för att lära sig behärska dem samt att använda olika medier för att
skapa större förståelse inom olika kunskapsområden. Enligt Kupferberg kan medierat lärande ses som
ett redskap för att möjliggöra något annat. Exempelvis menar Vygotskij att
språket är en förutsättning för tänkandet och därför är språket ett intellektuellt medierat
redskap (Kupferberg 2013). Med detta i åtanke kan jag översätta det till
förskolan genom att använda olika medier som drama, bild, musik och
textil, inom ett visst kunskapsområde kan det möjliggöra utveckling, lärande
större mening hos barnen. Enligt Leijon (2013) är mening något som enligt
det sociokulturella perspektivet skapas i relation till andra och med redskap
till hjälp i en kommunikativ medierad aktivitet. Leijon beskriver vidare att
människor använder olika former för representera något för att kommunicera och
skapa mening.
Kunskap och lärande
Kunskap
och lärande är något som kan uppfattas och förstås på många olika sätt. Men
först och främst vill jag framhäva skillnaden mellan lärande och meningskapande
för att på ett lättare sätt förmedla vad lärande faktiskt är. Leijon (2013)
menar att meningskapande kan förstås enligt det sociokulturella perspektivet
som att det skapas med hjälp av olika redskap för representation och i samband
med andra människor för att kommunicera och skapa mening. Författaren beskriver
vidare att meningskapande därför innebär att olika individers perspektiv och
åsikter sammanförs och behandlas i en dialogisk process (s. 54). Leijon (2013) beskriver att ett resultat av meningsskapande kan vara att se på
kunskap och lärande som en ständig förändring och att den mening som tillkommit
kan användas i nya förhållanden. Jag har alltid tänkt att lärande och kunskap
är något som man lärt sig och kan ta med i nya situationer och utföra denna
kunskap eller lärdom på egen hand, men att det är av betydelse att ha tillgång
till en modell för att kunna påbörja lärandet utifrån denna. Leijon (2013)
förklarar kunskap och lärande utifrån det designteoretiska perspektivet, då
någon genom tolkning tillägnar sig kunskap och testar den egna tolkningen samt
skapar och formar egna sätt att använda lärdomen. Författaren beskriver ett
exempel om att lära sig koka kaffe. Hon menar att någon först måste ge
instruktioner och visa den lärande hur man gör, sedan får den lärande prova sin
tolkning själv och re-designa sitt eget vis att koka kaffe. Detta
kan jag koppla till förskolans verksamhet, där exempelvis barnen lär sig cykla.
De behöver först instruktioner eller en modell som visar hur man faktiskt gör
när man cyklar, sedan måste barnet få träna och träna tills barnet lär sig och
då kan barnet genomföra cyklingen utan hjälp och har hittat sitt eget sätt att cykla på.
Men sedan måste man ju tala om hur kunskap
och lärande kan underlättas. Leijon (2013) menar att rummets design och
de resurser som finns där har stor betydelse för att synliggöra vad lärandet
har för möjligheter och hur det bjuder in till görande och interaktion. Leijon
beskriver också att pedagogen ska placeras med barnen för att ge bättre
förutsättningar för kunskap och lärande (2013, s. 65). Detta menar jag är en
självklarhet för mig i min roll som förskollärare, att jag ska vara där barnen
är och där lärandet sker för att ge barnen bättre förutsättningar för sitt
lärande. Interaktionen är ju så viktig! Einarsson (2013) förklarar
att de estetiska ämnena underlättar lärandet och förståelsen tillsammans
med andra ämnen. Författaren beskriver också att estetiska uttryck och
rationell kunskap bör ses som att de kompletterar varandra för ett bättre
lärande. Och självklart anser jag att detta bör tas tillvara på i förskolans
verksamhet. Förskolan är unik på så vis att det finns stort utrymme för estetiska
lärprocesser, men jag menar att det kan tillföras i allt som görs på förskolan
för att ge barns kunskap, lärande och utveckling bättre förutsättningar.
Referenser:
Einarsson, Anneli (2013) Dramapedagogik som form för medierat
lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och pedagogisk
mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Kupferberg, Feiwel (2013) Medierat lärande och pedagogisk teori. I
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och
pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Leijon, Marie (2013) Rummet som resurs för lärande och i lärande.
I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och
pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar