- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Det blev visst en lång inledning i detta inlägg, men det jag vill komma till är att jag i detta inlägg inte kommer redogöra allt jag sett under detta besök (skulle bli en novell) utan det jag fastnade mest för och sådant jag tror barnen skulle visa störst intresse för.
Låt oss börja med Akvariehallen. Här finns mängder av olika fiskarter i alla dess färger, en fröjd för ögat helt enkelt. Men det jag fastnade mest för var så klart hajarna i vattnet. Det fanns några olika arter av hajar, vilka var Tigersandshaj, Svarfenad revhaj, Amhaj och Pigghaj. Tyvärr fick jag ingen bra bild på hajarna på grund av att när vi var där så var det Hajmatning och med fullt av barn och vuxna framför oss. Universeum har varje dag program hos hajarna som besökare får uppleva, bl.a hajmatning, hajquiz och hajsafari.
Jag tror att barnen hade funnit akvariehallen med alla hajar oerhört spännande. Hade jag varit här med barnen hade jag ställt frågor som: Vad tror ni hajarna gillar att äta? Är de farliga för oss människor? Hur många hajar fanns det i vattnet? Vilken är er favorit? Och så vidare. Dessa frågor kan man antingen ställa barnen innan eller efter hajmatningen, där man får en hel del information om hajarna och andra fiskar. Det är alltid bra att barnen får utmanande frågor då de får ställa egna hypoteser först, för att de ska få chans att reflektera själva vad de tror om fenomenen på grund av att det resulterar i mer reflekterande hos barnen (Persson Gode 2008). Om det visar sig att barnen får upp intresse för hajar är det utmärkt att arbeta vidare med detta i förskolan, genom att kanske göra en Hajvärld som utgår från arbetssättet Storyline, som handlar om att utifrån ett tema skapar en påhittad berättelse genom att bygga upp en värld (Gustavsson Marsh & Lundin 2013). Detta arbetssätt har som utgångspunkt att alla barn ska bli inkluderade och få bidra till denna värld utifrån sin förutsättningar. Detta arbetssätt bidrar även till samarbete i barngruppen, eftersom alla arbetar och skapar utifrån sina styrkor mot ett och samma mål, i detta fall att skapa en Hajvärld. Ett sådant tema kan avslutas med en vernissage för föräldrarna där barnen stolt får visa upp vad de har gjort. Jag tror att ett sådant arbetssätt bidrar till meningsfullhet eftersom att alla barn får känna att de är delaktiga och har en viktig roll i färdigställandet av Hajvärlden. För mig är det oerhört viktigt att alla barn får en känsla av att just deras styrkor synliggörs och är viktiga i arbetet i förskolan. I Läroplan för förskolan står det att:
"Alla barn ska få erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att få uppleva sig vara en tillgång i gruppen" (Lpfö 98 rev. 2010, s. 5)
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen" (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)
En annan utställning som jag tyckte var oerhört intressant var Mammututställningen. Här fick man verkligen uppleva med sina sinnen. Utställningen var utomhus och man fick låna filtar att svepa om sig för att inte frysa. Utställningen illustrerade Istiden och de djur som fanns på den tiden. Vissa djur lät och rörde på sig, det kändes nästan som att man fick besöka istiden på riktigt. Jag tror att barnen hade fått en härlig upplevelse genom att besöka Mammututställningen. Det finns mycket man kan prata om med barnen, exempelvis om barnen tycker att djuren liknar något annat djur som finns idag. Varför barnen tror att dessa djur inte finns längre. Vad barnen tycker det är för skillnad mellan människors hem hur på istiden och deras hem. Det finns många ingångar till att starta ett tema genom att besöka Mammututställningen och jag skulle gärna ta med en grupp barn hit!
Tills sist vill jag skriva om Rymdutställningen. Om man har ett rymdtema, så ser jag absolut ingen anledning till att INTE åka hit, gör det! Här får man inte bara uppleva med synen och hörseln, utan här får man också prova och utforska med hela kroppen hur det är att faktiskt vara i rymden. Oj, så mycket roligt det finns att göra! Jag tror att barnen lär mest då de först får samtala och lära sig om något, samt ställa hypoteser som nämndes tidigare, och till sist själva får uppleva och utforska något på "riktigt". Jag tänker ofta på en sak som en kär studiekamrat en gång berättade om vad hennes handledare hade sagt till henne, vilket är att det vi gör med barnen ska vara viktigt och på riktigt! Det kan även relateras till det som Körling (2012) menar om att vi pedagoger måste tro på vårt innehåll när vi gör något med barnen. Och att som pedagog verkligen visa intresse och nyfikenhet för det som intresserar barnen får enligt Körling ringar på vattnet och innehållet blir meningsfullt för barnen (s. 104).
Vilken upplevelse det var att besöka Universeum i Göteborg! Kan varmt rekommendera att åka hit med en barngrupp eller varför inte med familjen för att ge barnen denna upplevelse.
Så vad kostar det att åka hit? Jo, på vardagar mellan vecka 34-18 kostar det 75 kr per barn och mellan vecka 19-33 kostar det 105 kr per barn. För en vuxen per åtta barn är det kostnadsfritt och för fler pedagoger kostar det 75 kr per person. (Läs mer: Skolresor Universeum ). Det finns även olika skolprogram som man kan ta del av (Läs mer: Skolprogram på Universeum ).
Något jag skulle vilja göra på Universeum är att gå en Kompetensutveckling i naturvetenskap och teknik. Dessa fortbildningar är medvetet kopplade till läroplanen och kombinationen mellan teori och praktik. (Läs mer: Kompetensutveckling på Universeum ).
Referenser:
Gustavsson Marsh, Eva & Lundin, Ylva (2013). Storyline utmanar alla! I: Barrow, Thomas (red.) Mångfald och differentiering: inkludering i praktisk tillämpning. 1. uppl. Lund: StudentlitteraturKörling, Anne-Marie. Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Persson Gode, Karin (2008). Upptäck naturvetenskap i förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kulturörsk
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar