- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
För ett tag sedan besökte vi Komedianten i Varberg där de hade en utställning med namnet Imaginary gardens av Love Enkvist. Love gjorde denna utställning då han ville problematisera trädgård.
Innan besöket på Komedianten föreläste Bentroth Karlsson för oss om Barn möter konst. Bendroth [1] menar att besök på konsthallar och museer med barn bidrar till att barnens erfarenhetsvärld och livsvärld vidgas. Bendroth Karlsson (2014) redogör för att det största syftet med att barn ska få möta konst är att de ska få möjlighet att ta del av kulturlivet samt att få delta i samhällslivet. Detta kan relateras till det mål i förskolans läroplan som beskriver att varje barn ska få känna delaktighet i sin egen kultur (Lpfö 98 rev. 2010, s. 9). Hon beskriver också i föreläsningen hur viktigt det är vuxna har en positiv attityd till konst och att det bästa för barnen är att vi som pedagoger är lite intresserade av konsten och mer intresserade av barnens möte med konsten [2]. För mig känns detta självklart, det som jag brinner för är att följa barnens tankar och idéer i alla lägen. Det är intressant att höra vad barnen ser i olika konstverk då man oftast får helt andra svar än om man skulle fråga en vuxen, som gärna vill komma med det "rätta" svaret. Barn tänker helt och hållet i sina egna banor och det är något jag önskar skulle smitta av sig på oss vuxna. Det är viktigt att lyssna till vad varje barn har att säga då de alla har olika erfarenheter som de relaterar till konsten. Bendroth Karlsson (2014, s. 53) menar att en viktig aspekt för en positiv konstupplevelse är igenkänning i konsten. Barnen måste på något sätt kunna koppla konsten till det verkliga livet och till sina erfarenheter. Det beskrivs också att det är av betydelse med mångsidighet eftersom att vi alla bär med oss våra egna erfarenheter och relaterar till dessa.
Bendroth Karlsson förklarar också på föreläsningen att vi som pedagoger kan över-pedagogisera konst genom att exempelvis tvunget fråga barnen hur många av något som finns på en bild. På ett sätt känns det som att vi som pedagoger nästan förlöjligar barnen genom att över-pedagogisera eftersom att vi aldrig skulle ställa en sådan fråga till en vuxen kring samma konstverk. Jag tror det är oerhört viktigt att visa genuint intresse för vad barnen tänker på när de ser ett konstverk. Utifrån det hade jag med en mindre grupp barn bett dem välja ut ett konstverk de tycker om på utställningen Imaginary Gardens och studera konstverket en kort stund. Sedan hade jag samtalat med och visat stort intresse för deras tankar kring konstverket. Eftersom det finns en ateljé i anslutning till utställningen hade det varit roligt om barnen efteråt fick måla eller skapa något som de blev inspirerade av på utställningen.
Något som jag kan förhålla mig kritisk till med denna utställning var att det kändes strikt och jag fick en känsla av att "titta men inte röra" och att man helst inte skulle prata för mycket och absolut inte springa. Det är något som jag tror är viktigt för barnen, att de får uppleva konsten med hela kroppen. Bendroth Karlsson [3] redogör just för att barn inte bara ser konst, utan att de upplever den med hela kroppen. Och det är något som jag känner att utställningen på Komedianten inte lockar till.
Under besöket på Komedianten fick vi även chansen att göra en så kallad "fröbomd" med konstpedagogen, då vi tog en bit lera och la i jord och sedan fröer för att till sist forma leran på sitt egna vis. Detta hade jag tyckt varit oerhört roligt att göra med barnen för att sedan kunna se hur det kommer växa. Ett utmärkt tillfälle att samtala om och att ställa hypoteser om hur man tror att det kommer bli. Väldigt spännande.
Referenser:
[1] [2] [3] Marie Bendroth Karlsson, Campus Varberg, föreläsning Konstpedagogik och yngre barn, 2015-03-04
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar