- redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter
TRAS betyder tidig registrering av språkutveckling och är ett observationsmaterial som innebär att observera alla barn systematiskt ur samma perspektiv för att utveckla och anpassa förskolan efter barnens behov. TRAS som material fokuserar på språk ur en vid synvinkel där samspel, kommunikation, uppmärksamhet, språkförståelse, språklig medvetenhet, ordförråd, uttal och meningsbyggnad observeras. Syftet med TRAS är att motivera pedagoger till att utveckla verksamheten. Dock är det av betydelse att vara väl medveten om att TRAS är ett material som är till för att bedöma verksamheten och inte barnen[1].
TRAS är utformad som en cirkel indelad i 8 olika språkligaområden,
de olika språkområdena är indelade i tre små områden per barnets ålder som alla
motsvara ett påstående exempelvis Förstår
barnet nekande satser? Om barnet behärskar påståendet fullt ut fyller man i
rutan helt, om barnet är på väg att behärska det gör man streck i rutan och om
barnet inte behärskar påståendet alls så lämnas rutan tom. Materialet är
uppdelat så att observationerna utförs en gång om året då barnet är 2-3 år, 3-4
år och till slut då barnet är 4-5 år [2].
Fördelar och nackdelar med TRAS
De fördelar som finns med att arbeta med TRAS är att
man inte bara ser bristerna utan vad verksamheten lyckats med. TRAS
visar även om vi har brister i verksamheten samt om enskilda barn behöver extra
stöd, det finns nämligen en normalitetskurva som barnen bör följa och om dem
inte gör det är det av fördel för barnets språkutveckling om vi upptäcker det
så snart som möjligt. Genom att arbeta med TRAS kan detta leda till sammarbete
i personalgruppen om alla är med och är insatta i observationsmaterialet [3].
Det finns även en del nackdelar
med TRAS som observationsmaterial och det
är att några av frågorna i formuläret är tolkningsbara därför kan två pedagog tolka en fråga på två olika sätt. Om materialet används
på fel sätt kan det bli något som används för att bedöma barnen istället för
verksamheten. Man bör dessutom inte arbeta med materialet själv eftersom att jag som pedagog endast får in mitt egna perspektiv på
det hela [4].
Reflektioner
Jag tycker själv att TRAS är ett material som absolut är värt att arbeta med om man arbetar med det på rätt sätt och att alla i arbetslaget har samma förutsättningar och kunskaper om materialet. Som jag beskrev tidigare är TRAS ett observationsmaterial som är till för att bedöma verksamheten och ABSOLUT INTE barnen. Jag tror dock att det lätt kan bli att barnen bedöms istället för verksamheten om man som pedagog inte är helt insatt i materialet. Dessutom bör det vara flera som arbetar med materialet för att få in flera perspektiv och det kräver fortbildning, vilket jag tror att förskolor inte alltid prioriterar då det tar tid. Men har man väl fått tiden i verksamheten till fortbildning och att pedagogerna är väl insatta i materialet så tror jag att TRAS är ett utmärkt material för att utveckla förskoleverksamheten.
Eftersom att man i TRAS fokuserar på att utveckla verksamheten och att barngruppen i helhet fokuseras på så kan pedagoger i verksamheten genom TRAS nå de mål som står skrivet i Läroplan för förskolan (98, rev. 2010):
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, utrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra (s. 10).
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv(s. 10).
Det står även i Lpfö 98 (s. 5) att förskolans verksamhet ska anpassas till varje barn som går där och genom att arbeta med TRAS för att utveckla verksamheten utefter varje barns behov så ser jag att man på så vis kan nå det som beskrivs som ett av förskolans uppdrag.
Referenser:
[1] [2] [3] [4] Ann-Katrin Svensson, Föreläsning, Kartläggningsinstrument för barns språkförmåga, Campus Varberg, 2015-02-23.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar